donderdag 22 maart 2012

Communicatie in de film

De essentie van communicatie in het leven
Voordat ik meer inhoudelijk ga schrijven over symboliek en tekens in de film wil ik eerst meer ingaan op communicatie.

Tijdens het schrijven van deze informatieve tekst op mijn weblog kwam ik met een zeer essentiƫle gedachten. Dankzij communicatie kunnen wij als mens ons uiten, ons ontwikkelen en zaken realiseren en meer dan dat. Als wij niet zouden kunnen communiceren zouden wij primitieve wezens zijn die instinctief te werk zouden gaan en het instinct valt zelfs onder communicatie. Dus dat zou betekenen dat wij niet zouden kunnen leven zoals we dat als mens nu gewend zijn.

De kracht van communicatie
Als baby moet je nog alles leren qua communicatie. Er bestaat dan enkel een instinctieve vorm voor uiting. Des te ouder je word hoe beter je leert te communiceren, des te beter je de taal van het leven leert kennen, de taal van een ander, de taal van de natuur, de taal van de wereld. Het bied zoveel voordelen.

Je kunt ook het meeste gedaan krijgen in het leven als je de taal van de ander leert spreken en de taal van jezelf. Taal is een groot begrip en ik ben dankbaar voor het feit dat ik een taal spreek.

Communicatie in film 
Als je dit gegeven plaatst in een film dan leer ik ook te zien hoe filmmakers spelen met communicatie. Als je kijkt naar films van David Lynch met 'Eraserhead' zie je een  redelijk volg bare surrealistische film die vol zit met symboliek. Lynch heeft er voor gekozen om de communicatie in de film te verstoren door een verhaal te vertellen wat uit context valt met wat doorgaans word gebruikt.  Lynch krijgt immers een monster als baby en weet niet goed hoe hij hier mee om moet gaan. Hoeveel mensen krijgen een monster als baby? Geen? Misschien een invalide baby met een afwijking? Dus in zekere zin kunnen mensen zich wel relativeren. Ook al betreft het niet een kind met een afwijking. Mensen zijn we allemaal en we zijn allemaal op de wereld gezet als baby.

Ik heb ervaren in mijn leven dat het grote deel van de mensen zich liever laten meeslepen in directe en heldere communicatie. Surrealistische filmmakers zoals Lynch vertellen verschillende verhalen door elkaar heen die onduidelijkheid kunnen opwekken.

Moge dat duidelijk zijn. Er zijn onduidelijke films die wat ervarenheid op het gebied van kennis van communicatie en symbolen en tekens verschaft.

Nu ik mij bewust focus op communicatie leer ik anders naar een verhaal te kijken. Ik zet mezelf open voor verschillende interpretaties en houd rekening met verschillende culturen en probeer de betekenis te achterhalen.

Er is veel wat ik wil vertellen over communicatie. Iets wat gevoelsmatig al aardig begrijpt maar wat hilarisch gezien in woorden nog niet op de volgens mij perfecte manier valt uit te drukken. Dat hoop ik te leren tijdens deze reis door communicatie.

Ik kan wel stellen dat ik niet alleen zal vooruitgaan in het lezen en begrijpen van communicatie (symbolen en tekens) in de film maar ook in mijn dagelijkse leven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten